Přeskočit na obsah
Domů » News » Věčná zima

Věčná zima

Vadavatel:TLAMA GAMESDélka hry:120+ min.
Autor hry:STAN KORDONSKIYVěková hranice:SŠ+
Ilustrace:MICODoba do dalšího kola:5+ min.
Počet hráčů1 – 4Opakovatelnost hraní:Velká
Prvek náhody:MaláVhodné pro:Hlavní hra
Strategie
Náročné herní aktivity

Deskovka Věčná zima je strategická hra, která kombinuje mnoho herních mechanismů, je tak na dvě hodiny pro 4 hráče a potřebujete na ni obrovský stůl a příprava s úklidem zaberou tak 20 minut navíc. To jen tak pro začátek, než se podíváme na herní dojmy oblíbeného titulu ve světe deskoher.

Vysvětlovat pravidla by bylo pro náš formát zbytečné – jsou velmi komplexní a výhodnější tak budou videonávody. Možná jen trochu koštnem. 

Vyplatí se rozhodně sbírat zvířata – přinášejí výhody ve více rovinách. Jednak, za jejich zabití získáváte suroviny okamžitě, za uskladnění zabitých získáváte výhody v čase zatmění a za hromadění žijících druhů získáváte body na konci hry. Platí pravidlo: čím víc karet jednoho druhu, tím více bodů.

Vyplatí se rozšiřovat svůj balíček postav o nové. Jednak přinášejí výhody ve chvíli jejich tažení a pak na konci přinášejí vítězné body. Stejně tak se vyplatí kupovat karty kultury. Při jejich tažení získáváte výhody, suroviny, možnosti výměn atd.

Jde o klasické sbírání surovin a následné nakupování karet, vlastností a schopností. Proto je nezbytné mít vždy nějakou surovinu po ruce – jsou pouze dva druhy: kýta a sekerka. K jejich získávání můžete použít lov, využít karty kultur a dále pokládat své stany na variabilní mapu složenou z hexů. Zde dochází k interakci hráčů – předbíhají se v obsazování těch krajin, které jsou pro ně zajímavé. Jedna z krajin přináší možnost vložit žeton na další mapku, kde se tak opět získávají suroviny a později vítězné body. Tomu žetonu se říká monolit.

Pak jsou zde dvě orlí stupnice, ve kterých hráči posouvají svou supí minifigurkou. Podle toho, kde mají umístěno, získají na konci vítězné body, výhodnější kurz výměn surovin za body atd. Do hry díky tomu vstupují zemřelí členové vašeho klanu. Ti se vždy po skonu přesouvají na hřbitov.

Viděli jste komplexnost a kombinaci různých herních principů a mechanik. Zároveň je ale celý tento systém vyvážený. Neplatí, že když se soustředíte na jednu mechaniku, tak zaručeně vyhrajete. Hráli jsme hru několikrát a vždy se snažil někdo preferovat určitou strategii – naše výsledné skóre ale vždy tak nějak skončily poměrně blízko sebe. Teda kromě mě, já zkoušel hrát vždy jen jednu mechaniku a … nedoporučuji.

Když se člověk zamyslí a snaží se nějak příslušné mechaniky napasovat na příběhovou složku hry, docela to sedí. Mám představu o prehistorické době přesně takovou, kterou ve hře autoři použily. Lovení, migrace a osídlování, mysticismus a pozvolný kulturní vývoj – to vše ve hře najdete. Pro učitele dějepisu, jako pomůcku do jejich předmětu nedoporučuji.

Hra je pouze pro čtyři a žádné z mnohých rozšíření tuto skutečnost nemění. Osobně si myslím, že to nevadí, ale jsou i jiné názory. Čekáte na svůj tah poměrně dlouho. Dokázal bych to srovnat třeba s pocitem hry Scythe. Na druhu stranu nějaký čas na promyšlení tahu se hodí a není dobré zdržovat spoluhráče čtením karet, když jste na řadě.

Co se týče toho, autoři upřednostnili systém symbolů – je jich skutečně mnoho, ale konečně po dlouhé době vidím jejich smysluplnost, takže grafika symboliky přímo nabízí nějaké to vysvětlení. Pro mě rozhodně lepší než textové popisky fontem o velikosti 5 bodů.

Zpracování hry je kvalitní – zde klobouk dolů. Hra je dodávána s insertem, který má poklici – komponenty se do něj vejdou, jen je třeba trochu improvizovat s uložením komponentů. Ne vše je jasné a žádné schéma se zde nevyskytuje. Figurky jsou dřevěné, postavy kmenových náčelníků plastové výlitky připravené k nabarvení, mnoho dalších plastových komponent a celá řada tištěných materiálů. 

K návodu mám pravidelně velkou kritiku. Hru jsem učil asi tři skupiny hráčů a vždy jsem na to šel jinak, než lineárně stavěný plán. Za předpokladu, že budete hrát tuto hru celý život, pravidla nějak přelouskáte a můžete hodit do kamen. Za předpokladu, že doma budete střídat více her a k této se dostanete třeba za nějaký čas, vždy bude třeba si pravidla trochu protřepat a připomenout – pro to ale návod vhodný není. Dodnes jej využívám jako pomůcku pro přípravu těch částí, které jsou proměnlivé k počtu hráčů. No a pokud se budete ke hře vracet jednou za čtvrtletí a vaše herní kartotéka čítá tak 10 velkých strategických her – zapomeňte, že se budete k návodu vracet. Na internetu je poměrně velká podpora videonávodů, takže problém vyřešen, ale je to škoda. Kvalita tisku a papíru by mohla mít vyšší efekt, než jaký je předložen.

Hra nabízí mnoho rozšíření. V době psaní této recenze jsem teprve některá z nich objednával, takže více v dalších recenzích.

Závěrem. Hra je obrovská, hraje se tak 2 hodiny, nabízí širokou variabilitu herních mechanik, je velmi komplexní a drží se krásně tématu prehistorie. Pokud máte velký stůl, dělá vám radost dvě hodiny bojovat o umístění stanů na mapách, získávání nových členů klanu, lovení zvěře, posouvání supích figurek na magické stupnici, zajišťování míst na monolitu a strategické volení příslušných postav do jednotlivých akcí, pak si ji určitě vyzkoušejte. 

Osobně na hře oceňuji její téma – konečně po všech zvířecích a fantazijních titulech něco normálního. Přitom hra nakombinovala mnoho mechanik, které znám z jiných her, mamátkou: Bohnamza, Scythe, Dune, Divukraj aj. A konečně – nemá kostky. Pro prvohráče a do rodinného kruhu hru nedoporučuji. Stejně tak do školních herních kroužků. Obrázek si ale udělejte sami.