Přeskočit na obsah
Domů » News » Duchové ostrova

Duchové ostrova

Namluvil: Martin Grobár
Hudba: https://www.ashamaluevmusic.com

Ocitáte se v roli mocných duchů přírody, jejichž domovem je osamocený a lidskou rukou téměř nedotčený ostrov. To se však nyní mění a vaše poklidná existence je narušena připlutím neznámých vetřelců – kolonizátorů. Ti se ihned po svém vylodění pouští do přetváření přírody k obrazu svému a utlačování Dahanů, místních domorodých obyvatel. Vaším cílem, coby duchů, je získat zpět svou legendami opěvovanou sílu a ukázat nájezdníkům, kdo je právoplatným vládcem tohoto ostrova. A to dříve, než bude ostrov nenávratně zpustošen!

Připraveno pro tři hráče
Připraveno pro tři hráče

Co se vešlo do krabice?

I když jsou Duchové ostrova ve velké krabici, není po rozložení hra nijak extrémně velká, a i v maximálním počtu hráčů nezabere celý stůl. Modulární desky ostrova, rozdělené na regiony různých terénů, jsou oboustranné, na jedné straně je tématická mapa ostrova s jinou grafikou a jinak uspořádanými terény. Desky ostrova slouží jako hlavní hrací plocha a jejich počet na stole je dán počtem hráčů ve hře, každý duch má jednu desku.

Panely duchů, kterých je v základní hře hned 8, jsou rozděleny do různých obtížností a každý duch má svůj vlastní, trochu jiný styl hry a základní schopnosti. Desky obsahují informace o duchovi, jeho stylu hry, startovních podmínkách a rozvoji schopností. Deska kolonizátorů pak slouží k obsluze kolonizátorů – jejich strachu, pustošení ostrova, a postupu kolonizátorů na ostrově.

Tématická mapa
Tématická mapa

Nejdůležitější na celé hře jsou karty schopností duchů. Každý duch má své vlastní schopnosti, které odpovídají jejich hernímu stylu. Postupem času lze pak balíček schopností rozšířit o karty běžných nebo silných schopností, které jsou obvykle silnější, ale mohou nést nějaký negativní efekt nebo jsou výrazně dražší. Každá karta schopností pak obsahuje informaci o rychlosti schopnosti, dosahu, cílovém území a hlavně použitých elementech, které pak mohou aktivovat vrozené schopnosti duchů z jejich desek.

Kromě karet najdete v krabici samotné kolonizátory a jejich stavby, chatrče původních obyvatel, žetony energie, přítomnosti a efektů ducha, žetony pustošení ostrova, žetony strachu a spoustu, spoustu dalšího… Všechny plastové figurky a domečky působí sice dost křehce, ale opak je pravdou – i nejmenší figurky kolonizátoru mají výdrž.

Řeka zalitá sluncem

Jak na to?

Duchové ostrova se hrají na hned 5 fází. Fáze nejsou nijak složité, ale jsou velmi obsáhlé, co se týká pravidel a možností hry. V několika fázích je pak možné získávat žetony strachu, díky kterým se odhalují další karty strachu.

  1. Fáze duchů dovoluje duchovi růst, rozšiřovat svou přítomnost nebo obnovovat karty schopností, případně i získávat energii nebo získávat další elementy. Na konci fáze duchů si také může hráč zvolit karty z ruky, které chce zahrát. Zahrát může pouze tolik karet, kolik dovoluje jeho deska ducha a zároveň kolik jich může uhradit za pomoci energie. Ve hře více hráčů je toto asi nejdelší část hry, kdy se duchové vzájemně domlouvají, které karty je vhodné zahrát a kam takovou kartu zacílit. Připravené karty je nutné ihned zaplatit energií, jejich účinky se vyhodnocují v následujících fázích.
  2. Fáze rychlých schopností platí pro schopnosti, které mají symbol rychlé akce – mohou to být akce z karet schopností nebo z desky duchů. Vyhodnocení schopnosti není povinné a v případě, že by mohlo dojít k nežádoucímu efektu, mohou kartu vynechat. Všechny schopnosti mohou duchové zahrát kdykoliv, v libovolném pořadí.
  3. Fáze kolonizátorů se odehrává v několika krocích, počínaje vyhodnocením zpustošení ostrova. Kolonizátoři, ale i duchové mohou svými činy ničit ostrov, což má vliv hlavně na duchy. Naopak akce spojené s kartami strachu mají negativní dopad na kolonizátory. Poté kolonizátoři provádějí plenění zastavěných oblastí, stavbu na prozkoumaných oblastech a průzkum nových oblastí. Během této fáze také útočí na ostrov a Dahany, kteří mohou následně útok opětovat.
  4. Fáze pomalých schopností dovolí hrát ty akce, které mají symbol pomalé schopnosti, hrají se ale stejně jako rychlé akce.
  5. Plynutí času je v podstatě jen obyčejný úklid. Veškerá zranění, která nevedla ke zničení kolonizátorů nebo Dahanů jsou vyléčena a odstraní se žetony krátkodobých efektů.
Bitva v mokřadech
Bitva v mokřadech

Jak to končí?

Cesta k vítězství je jen jedna – zničit nebo vyhnat z ostrova všechny kolonizátory – tedy průzkumníky, osady i města. Podmínky výhry se dají upravovat za pomocí milníků z karet strachu, kdy každý stupeň vyděšení snižuje nároky. První stupeň z hlavního požadavku odebírá průzkumníky, druhý navíc osady, třetí i města a po dobrání poslední karty strachu nastává okamžitá výhra duchů.

Konec hry může nastat hned několika cestami, pokud je ostrov příliš zpustošený, pokud je zcela zničena přítomnost jednoho ducha (odebrání posledního žetonu přítomnosti), nebo pokud vyprší čas – dojdou karty průzkumu kolonizátorů.

Klid před bouří
Klid před bouří

Verdikt

Duchové ostrova vyhráli Trolí palec 2022 za nejlepší hru. Dovolím si říct, že tahle cena jim určitě po právu náleží, protože Duchové jsou skvělá hra, nejen pro sólisty, ale i pro víc lidí. Celou herní partii je totiž co dělat. Nejsou zde žádné prostoje, nebo čekání na tah spoluhráče.

Hra nabízí obrovskou znovuhratelnost – díky rozdílným kombinacím duchů, jejich schopností a počátečním podmínkám. Pro pokročilé hráče nabízí pak scénáře, mocnosti neboli vyšší obtížnost kolonizátorů a jejich vzájemnou kombinaci. Možnosti jsou téměř neomezené. U této hry není ani problém hrát tzv. two handed – tedy za dva duchy najednou. Sice to trvá déle a mozek se kombinací karet slušně zaváří, a ti, co hledají výzvy, si u Duchů přijdou na své.

Rexhry a Fox in the box dokonce na letošní rok oznámili dotisk včetně dvou rozšíření – Jagged earth a Branch and claw. Tyto dvě rozšíření pak přidají do hry další desítku duchů, nové schopnosti, zvířátka, zeleň, nemoci a spoustu dalšího obsahu, kteým si mohou duchové zpříjemnit hru.

Je to však celkem náročná hra – hlavně na hráče – stejně, jako většina kooperačních her. Pro nejlepší prožitek ze hry více hráčů ji totiž musí hráči znát, vědět, co čekat od kolonizátorů, jak efektivně využívat schopnosti duchů a jak rozšiřovat svůj vliv. Pravidla jsou celkem hodně obsáhlá a naučit se je chvíli zabere. Hra trpí na efekt alfa hráče, kdy nejzkušenější hráč přebírá úkol alfy a ať už přímo, či nepřímo udává rytmus hry. Pokud si k Duchům sedne parta zkušenějších lidí, je to prostě paráda.

Hra také umí slušně potrestat špatně provedené tahy – ale to zase souvisí s tím, že pokud hru hráči neznají, budou prvními prohrami dost otrávení. Naštěstí Duchové ostrova se dá hrát i v jednom, bez nějakých razantních změn pravidel, a nabízí tak parádní tréninkový nástroj. Sólo hra základní hry bez scénářů nebo mocností nezabere déle než půl hodinky, takže i taková velká krabice může sloužit jako pěkný sólo filler.