Přeskočit na obsah
Domů » News » Codex

Codex

Plechová krabička, kvalitní karty z kartónu vyšší gramáže, zajímavý herní princip a rychlost – toť hlavní komponenty hry od Mindoku.

Když jsem se připravoval na tuto recenzi, zjistil jsem, že existuje ještě jeden Codex od Syrling Games, takže pozor na objednávky poslepu na internetu. Námi recenzovaná hra je balena do plechové krabičky a na víčku je vyobrazeno čtyřbarevné dělení, které odkazuje na čtyři říše, se kterými se ve hře sice pracuje, ale netřeba se toho nějak držet. Postačuje pouze vnímat 4 barvy, nebo 4 symboly.

Protože hra Cortex je karetní desková hra, nemůžeme čekat nic jiného, než karty. Ty jsou menší, zato velmi kvalitní – tipl bych si plastový karton vyšší gramáže, ale na to nechť se vyjádří továrníci grafici. Že se dělí karty na dvě hromádky je vcelku jedno. Dělí se pouze grafikou rubové části. Jedny karty jsou lemované zlatem (na světle vykazují efekt odrazky) a druhé jsou bez lemování.

Nejdůležitějším prvkem na kartě jsou rohy a symboly, které se v nich nachází. Každá karta patří jedné barvě a ve svých rozích má vyznačenou plochu pro překrytí karet. Karty na sebe a vedle sebe přikládáte právě na tyto místa – matematicky vajádřeno průnik. Jinak řečeno, karty se na sebe nepokládají celé, ale pouze částmi svých rohů. Tak vytváříte na stole pokaždé jiné rozvržení a určitě doporučuji udělat si dost místa.

Na kartách se pak nachází různé symboly – jsou čtyři přírodní (hříbek, motýl, vlk a lístek) a předměty (kalamář, svitek, brko). Pomocí nich pak vkládáte do vašeho rozkládajícího království další speciální karty, které mají podmínku, že musíte v království mít tolik toho, nebo tolik jiného. Je to skvělá strategie, která rozvíjí postřeh a schopnost strategicky rozkládat karty. Vzájemným překrýváním karet se dost často stává, že si nějaký symbol zakryjete a tím pádem ho ztrácíte.

Po celou dobu plníte také úkoly, za které získáváte na konci hry dodatečné symboly. Díky těmto úkolům pak každá hra představuje malinko jinou variantu – musíte se zaměřit na různé prvky sbírání a je to fajn prvek. Detail je to, že dva úkoly plní všichni – jsou viditelné – a jeden si vylosujete na začátku a vidíte jej sami.

Některé karty přinášejí body. Ty získáváte za různé jevy – při položení karty (nejjednodušší zisk, ale není nejvyšší), při zakoupení, při překrytí aj.- Není to složité a během první hry se to naučila má dcerka, která chodí do první třídy. Je tam ještě mnoho menších pravidel pro případ, že nemůžete vložit kartu, pro případ, že hráči dosáhli určitého počtu bodů aj. Návod se rozkládá na cca 6 stránek plných příkladů a je vcelku srozumitelný. Budete se do něj občas průběžně dívat a najdete vše potřebné za pár sekund. Je bohužel systematizovaný – hodil by se mu více výpravný styl, ale tvůrci se zaměřili na styl opakovaného použití – proč ne. Existuje mnoho videonávodů, ale má rada zní – jděte na to sami a když by cokoli nebylo jasné, klikněte na video.

Dojem

Je to skvělá hra. Baví mě. Hrajeme ji doma s dětmi, umístěné na prvním stupni. Je rychlá – čekáte cca 30 sek. než na vás opakovaně dojde řada. Děti se naučí manipulovat s kartami – přece jen je třeba nějaká zručnost a karty jsou lesklé a při drcnutí se docela rychle celé království rozpadá.

Problém mám s kartami celkem zásadní. Grafikové zvolili neotřelé vyobrazení a bylo by krásné, kdyby nebylo tak nefunkční. Umístění symbolů je dobré – o tom žádná, ale barva je hrozně nevýrazná. Často hrajeme u umělého světla a rozeznat zelenou od modré je nad míru neskutečný úkol. Možná je to detail, ale právě v tom se skrývá vše.

Hře by se hodil alespoň základní insert – do sáčků musíte postupně vložit celkem pět prvků a je to zdržující. Při hře s dětmi oceňuji to, že hra není vzájemně invazivní, i když se takové rozšíření nabízí. Herní mechanismus je skvělý a po dlouhé době (alespoň pro mě) něco nového.

Nemá rád takové ty ratingy pět z pěti, ale čtyři bych klidně dal. Srážím body za nevhodné barevné zpracování karet, které za umělého světla ztrácí přehlednost, což je vzhledem ke kvalitě karet velká škoda.