Přeskočit na obsah
Domů » News » Splašené obvody

Splašené obvody

Časy se mění a robotů je kolem nás čím dál víc. V naší hře se nachází dva: kočka Čiko a tučňák Vločka. Jejich úkolem je čistit čtvercový prostor od špíny v případě Čika a nebo sbírat volné vlaječky v případě Vločky. K tomu se používají karty a jednoduchá symbolika. Pozor ale na baterku – docela rychle se vybíjí. Vítejte u další audio-recenze z naší Coolny – tentokrát u dětské hry Splašené obvody.

Info o

Hru Splašené obvody přineslo na naše české stoly BlackFire v srpnu roku 2021. Na svět ji ale o dva roky dříve představilo americké vydavatelství PlaidHatGames s názvem Quirky Circuits. Autorem je Nikky Valen, který stojí za hity jako Arkham Horror nebo Cestovní Gloomhawen.

Herní princip

V krabici najdete poměrně málo komponentů. Sešit s mapovými podklady otevřete na první úrovni z deseti, na vyznačené symboly špíny umístíte kartonové žetony a na startovní pole dejte figurku kočky Čika. Je to robot a řídí se vašimi programátorskými pokyny, které mu udělujete v podobě komba pěti karet položených na stole. Na každé kartě se nachází jeden příkaz k pohybu a každý hráč drží v ruce pět takových karet, že kterých si vybírá. 

Hráči pokládají karty vedle sebe na stůl do společné řady až do chvíle, kdy jich je pět vedle sebe. Pokládají je lícem dolů, takže nikdo neví, který příkaz k pohybu dal spoluhráč. Hra je tedy kooperativní a cílem je sestavit takové řady příkazů, které splní zadaný úkol dané úrovně mapy. První úkol je jednoduchý – sesbírat všechny špinavé kaňky v obýváku.

Místnost je rozdělena do sítě 5×5 čtverců a v některých místech se nachází překážky – takové rámečky jsou označeny žlutým ohraničením. Kraje místnosti jsou ohraničeny černým značením a pak je tu v dalších mapách další ohraničení a další typy překážek. Roboti, kteří se s takovými překážkami setkávají se řídí zvláštními pravidlami – třeba Čiko, když narazí do překážky, tak se otočí doleva atd.

Takže, abychom se vrátili ke kartám. Vytvořili jsme na stole řadu pěti karet a nyní je může libovolný hráč otočit a postupně splnit dané úkoly pohybu na kartách. Třeba krok vpřed, tři kroky vpřed, otočka vlevo, krok vzad atd. Kdykoli se podaří přejet s robotem čtvereček mapy s žetonem špíny, je okamžitě vyřazen a jsme tak blíž ke splnění úkolu.

Poté se otočené karty sesbírají, hráči si doplní nové karty do ruky, posune se baterie o hodnotu méně a jede druhé kolo. Jakmile se baterie přesune na hodnotu 0, je konec hry a hráči prohrávají. Vyhrají pouze tehdy, když je na mapě uklizeno a robot se ukotvil ve startovním poli, který můžeme chápat jako dokovací stanici.

Silné stránky

Hra je skvělá, učí algoritmizaci, řeší problematiky pohybu robotů ve čtvercovém poli, takže připravuje na výuku moderní informatiky. Děti mají celkem problém určit směr otočení robota, když se na něj dívají zepředu. Příkaz otoč se doleva většinou v této fázi zrcadlí a chce to hodně trpělivosti a vysvětlování, na což nemám žádnou radu.

Při sestavování řady pěti příkazů nám pomáhají symboly na rubové straně kart, kde je uvedeno pouze, zda se jedná o kartu s pohybem nebo otočkou – nic víc. Hra tak nutně rozvíjí předjímání, představivost tahové strategie a proto ji přiřazuji velký edukační potenciál. 

Hrajeme ji ve skupině 7 a 10 let. Děti baví – ne vždy vyhrávají, což vnímám jako klad. Některé mapové podklady jsou záludné a hráči se tak musí dopředu domluvit na strategii. Ve hře pak nikdo nesmí nic říkat a naznačovat, což představuje velkou výzvu. 

Hra je poměrně krátká, kolem 15 min. Obslouží až čtyři hráče a je charakteristická poměrně slušnou znovuhratelností. Zpracování je průměrné – figurky jsou připraveny na nabarvení, jen tučňák Vločka má těžiště trochu nešťastně umístěno, takže často padá. Slušelo by se dodat trochu více karet – často se míchá a to hru zdržuje.

Závěrem

Splašené obvody doporučujeme pro školní děti prvního stupně. I pro druhý stupeň to bude skvělá hra. Naučí se s ní spoustu dovedností které využijí v prostředí známých blokově orientovaných programovacích e-learningových aplikacích. Takže si troufám říci, že s touto hrou neuděláte chybu a rozhodně si ji vypůjčte, kupte, sežeňte a hlavně si ji zahrejte.